Sådan PAVA rustbeskytter vi din bil
Find den rustbehandling, der passer dig og din bil bedst. Vælg evt. specialbehandlinger, fravælg eller tilvælg forskellige dele af karosseriet fx ekstra behandling af bilens hulrum og undervogn. Snak med dit værksted og hør, hvad der passer bedst til din bil og dit behov.
Alle PAVA Centre råder over lifte til forskellige biltyper. Enkelte centre har løftere til større biltyper og kan derfor tilbyde at rustbeskytte lastbiler. Når du kontakter os, spørger vi ind til hvilken biltype og -model, du vil have rustbeskyttet.
Hvis vores centre opdager, at der begynder at blive løse områder i undervognsbehandlingen, hvor der kan komme fugt under, hvilket typisk kan ske, hvis man ikke kører så meget i bilen, eller den har fået mange kompletbehandlinger, så vil centret typisk foreslå, at man får lavet en specialbehandling. Her bliver bunden afrenset for løst produkt, og derefter grundet med et tyndt ruststoppende produkt, hvorefter den genbehandles med et slidlag. Centret kan også rådgive om det videre behandlingsforløb, i forhold til køremønster, det kan eventuelt komme på tale, at man foretager en vedligeholdelsesbehandling af bilen hver anden gang, den behandles for at undgå et for tykt lag af behandling.
Er du i tvivl om, hvilken behandlingstype din bil skal have, vil dit lokale PAVA Center rådgive dig.
Vi beskytter din bil, så den ikke bliver snavset under behandlingen. Vi overdækker betræk og gulvtæpper, trækker sikkerhedsselerne helt ud, sprøjter beskyttelsesfilm på lak og går derefter i gang med at afmontere dele som hjul, inderskærme m.m..
Afhængig af bilmodel afmonterer vi hjul og fjerner inderskærme i hjulkasser. Derefter afmonterer vi plastplader under vognbund, fordi de ofte er heldækkende og dermed hindrer rustbeskyttelsen i at dække optimalt.
Vi renser din undervogn, og er den meget snavset, lavtryksrenser vi den med koldt vand. Det samme gælder for kanter, falser, hjulkasser, motorrum m.m. Vi bruger rent vand, passer på din bil – og er den ikke så snavset, anvender vi i stedet lufttryk – alt sammen noget, som den professionelle PAVA sprøjteoperatør vurderer fra bil til bil. Til sidst tørrer vi din bil effektivt med masser af tør luft fra vores varmeanlæg.
Når vi har afrenset din bil, tjekker vi den for rustskader og gennemtæring. Vi fjerner evt. løst PVC, rust samt rester fra tidligere behandlinger. Er det seriøst kontakter vi dig – og foreslår en evt. reparation inden rustbehandlingen. Alle observationerne omkring din bil er selvfølgelig tilgængelige for dig.
Rustbehandlingen skal kunne komme ind overalt i hulrum og i vanger. Men vi gør det nænsomt og altid ud fra dataark, der viser, hvor elektriske installationer m.m. befinder sig. Mange biler har forborede huller, hvor vi blot fjerner propperne, men mangler de, er vi nødt til at bore og sætte propper i, som i øvrigt er gennemvædet med rustbeskyttelse.
Vi begynder med at behandle alle hulrum i undervogn og i paneler med vores patenterede rustbeskyttelse, der trænger ind overalt – og tørrer hurtigt op. Herefter behandler vi stolper, døre og klapper. Når behandlingen er slut, propper vi evt. huller til. Nu kommer så turen til selve undervognen, som – alt efter valg – behandles 2 til 3 gange. Herefter tørres bilen og gøres klar til afhentning.
Når den egentlige rustbeskyttelsesproces er overstået, kommer turen til den grundige slutklargøring. Vi renser bilens lak for evt. rester af rustbeskyttelsen, skyller bilen med lunkent vand, tørrer den og fjerner evt. overskydende vand, tørrer dørfalse m.m. for vand og evt. rester af PAVA rustbeskyttelse – og til sidst sætter vi PAVA rudemærkat i din forrude nederst til venstre.